Det jeg visste om Norge / What I knew about Norway


Spørsmål / Question
Hva visste du om Norge før du kom hit? Gi et eksempel.

What did you know about Norway before you came here? Give an example.



Svar Nivå A1
Jeg visste ikke så mye om Norge. Jeg hadde lært litt om Norge på skolen, og det var det. Jeg visste bare at det var et rikt, rent vakkert land, men var veldig kaldt og mørkt om vinteren.


Answer
I didn't know much about Norway. I had learned a little about Norway in school and that was it.  I only knew it was a rich, clean beautiful country, but it was very cold and dark in winter.


Svar Nivå A2
Jeg hadde lært litt om Norge, Grønland og Island på skolen. Jeg hadde lest med interesse om rein og nisse hjemmet. Jeg hadde også lest at flere i Norge fisket akkurat som flere i India gjorde jordbruk.

Answer
I had learned a little about Norway, Greenland and Iceland at school. I had read with interest about reindeer and Santa's home. I had also read that more people in Norway did fishing just like more people in India did agriculture.



Svar Nivå B1
Jeg visste ikke så mye om Norge før jeg kom hit. Jeg hadde lært om polarsirkelen på skolen og om skandinaviske land og rein.
Jeg hadde lært at solen ikke skinner om vinteren, og det er natt hele tiden i seks måneder.
Nå i det meste av India stiger solen og går ned omtrent samme tid gjennom året.
Så vi starter og avslutter dagen vår i henhold til solen.
Vi avslutter skolearbeidet vårt på kvelden før solen går ned.
Jeg tenkte at barn i Norden ikke går på skole om vinteren og er hjemme fordi det er nattestid og de har fritid og ikke får lekser. Hvordan kan du gå på skolen om natten?
For et fantastisk liv! Jeg tenkte. Jeg visste aldri da at jeg faktisk ville være en av de heldige som skulle bo i Norge en dag.

Answer

I didn't know much about Norway before I came here.
I had learned about the arctic circle at school and about Scandinavian countries and reindeer.
I had learned that the sun does not shine in winter, and it is night all the time for six months.
Now in most of India the sun rises and sets at about the same time throughout the year.
So we start and end our day according to the sun.
We finish our school work in the evening before the sun goes down.
I thought that children in the Nordic countries do not go to school in winter and are at home because it is night time and they have free time and do not get homework. Hvordan kan du gå på skolen om natten?
What a wonderful life! I thought. I never knew then that I would actually be one of the lucky ones who would be living in Norway one day.



Svar Nivå B2

Jeg hadde lest om Norge på skolen, men visste ikke så mye om det. Mye senere møtte jeg en person som hadde bodd i norge i noen år og jeg spurt henne om hvordan norge var som et land. Hun hadde sagt at det var et vakkert land, men det var mørkt i 6 måneder av året. Jeg kunne ikke forstå hva hun mente med det da hun hadde sagt at solen står opp, men fortsatt er det ikke mye lys. Hun sa at du må se det for å vite hvordan det er. Jeg forstår situasjonen hennes nå, mens jeg sliter på en lignende måte når jeg vil forklare om norge til noen i India. Det er sant når de sier "Å se er å tro"


Answer
I had read about norway in school but did not know much about it. Much later I met a person who has lived in norway for a few years and I had asked her how Norway was as a country.  She had said it was a beautiful country but it was dark for 6 months of the year. I could not understand what she meant by it when she had said that the sun rises but still there is not much light. She said you have to see it to know how it is. I understand her situation now, as I struggle in a similar manner when I want to explain about norway to anybody in India. It is true when they say "Seeing is believing”

Comments

Mest Populær

Norskprøve 2, 3 muntlig og skriftlig spørsmål

Norskprøve 3

Svar for norske sporsmåler i muntlig eksamen.