Leseforståelse - Forkleet mitt

Norsk

Da jeg først kom til Norge, syntes jeg at alt var veldig dyrt, og jeg kunne rett og slett ikke få meg til å kjøpe noe. Så en dag fant jeg en vakker skjorte i en butikk. Det var 100 prosent bomull og jeg likte designet, fargen og størrelsen på skjorten. Jeg fikk lyst til å kjøpe den, og det var mitt første kjøp på nesten ett år jeg bodde i Norge. Selvfølgelig kjøpte jeg dagligvarer, men bare når jeg rett og slett sluttet å se på prisene! Jeg innså raskt at hvis jeg så prisene på mat, ville jeg ikke spise!

Jeg kom hjem og ringte familien min i India for å vise dem mitt første kjøp fra Norge! Mens jeg viste frem skjorten min, så jeg merkelappen og den sa "Made in India" skrevet med fete bokstaver.

For noen dager siden var jeg i India på vinterferie. Mannen min var i USA for å jobbe. Han spurte meg om jeg trengte noe han kunne hente for meg derfra. Jeg var spent og ga ham en lang liste! Jeg ba ham skaffe meg et forkle derfra. Vi får riktignok gode forklær i Norge, men valgene er få. Vi får forklær i India også, men jeg er for lat til å gå ut og handle.

Så han video ringte meg fra butikken slik at jeg kunne velge forkleet jeg ville ha. Jeg så på alle designene og fant en jeg likte. Den var beige i fargen med små hvite blomster og lommer med blondekant, jeg likte den umiddelbart. Han kjøpte den til meg og jeg var veldig fornøyd.

Så ventet jeg til vi begge kunne reise tilbake til Norge og jeg kunne se alle kjøpene mine i ro og mak. Jeg hadde på meg forkleet mitt og det var veldig pent. Jeg så på etiketten for å se etter vaskeanvisninger og det sto med fete bokstaver "Made in India".

Så, hva er moralen i historien? Historien gjentar seg!

------------------------------------------------------------------

Engelsk

When I first came to Norway, I found everything to be very expensive and I just could not bring myself to buy anything.  Then one day I found a beautiful shirt in a shop. It was 100 percent cotton and I liked the design, colour and size of the shirt. I felt like buying it and that was my first purchase in  almost an year of living in Norway. Of course I bought groceries but only when I simply stopped looking at the rates! I realised quickly that if I look at the rates of food, I would not eat! 

I came home and called my family in India to show them my first purchase from Norway! While showing off my shirt, I saw the tag and it said 'Made in India' written in bold letters.

A few days ago I was in India on winter vacation. My husband was in the US for work. He asked me if I needed anything he could get for me from there. I was excited and gave him a long list! I asked him to get me an apron from there. We do get good aprons in Norway, but the choices are few. We get aprons in India too, but I'm too lazy to go out and shop. 

So he video called me from the store so I could choose the apron I wanted. I looked at all the designs and found one I liked. It was beige in color with small white flowers and pockets with lace trim, I liked it immediately. He bought it for me and I was very pleased.

Then I waited until we could both travel back to Norway and I could see all my purchases at my leisure. I wore my apron and it was very pretty. I looked at the label to check for washing instructions and it said in bold letters "Made in India".

So, what is the moral of the story? History repeats itself!

-----------------------------------


Comments

Mest Populær

Norskprøve 2, 3 muntlig og skriftlig spørsmål

Norskprøve 3

Svar for norske sporsmåler i muntlig eksamen.