Mange Yrker: Helse og Omsorg (1)

Kirurg

Jeg er kirurg. Jeg jobber på et sykehus. Jeg utfører operasjoner på pasienter i et operasjonssal. Det er mange avdelinger på et sykehus. For eksempel: Hjerte, nyre osv.

I am a surgeon. I work in a hospital. I perform operations on patients in an operation theatre. There are many departments in a hospital. For example: Heart, kidney etc.


Fastlege


Jeg er fastlege. Jeg jobber på en klinikk. Folk konsulterer meg for eventuelle helseproblemer, og jeg henviser dem til ekspertene om nødvendig.


I'm a Doctor. I work in a medical center. People consult me ​​for health problems and I refer them to the experts if necessary.


Sykepleier


Jeg er sykepleier, jeg jobber på sykehus eller klinikk. Jeg hjelper leger med å behandle pasienter.


I am a nurse, I work in a hospital or clinic. I help doctors in treating patients. 


Hjelpepleier


Jeg er hjelpepleier. Jeg jobber på et sykehus eller besøker pasienter som trenger hjelp til å gjøre jobben sin.


I'm an assistant nurse. I work in a hospital or visit patients who need help in doing their work.


Farmasøyt


Jeg er farmasøyt. Jeg jobber på apotek. Jeg selger medisiner til folk som har resept. Vi har også noen reseptfrie medisiner. For f.eks: Paracet etc.


I'm a pharmacist. I work in a pharmacy. I sell medicines to people who have a prescription. We also have some over-the-counter medications. For example: Pain killers, Paracetamol etc.


Ambulansesjåfør


Jeg er ambulansesjåfør. Jeg kjører akuttpasienter hjemmefra til sykehuset.


I am an ambulance driver. I drive emergency patients from home to the hospital and vice versa.

Comments

Mest Populær

Norskprøve 2, 3 muntlig og skriftlig spørsmål

Norskprøve 3

Svar for norske sporsmåler i muntlig eksamen.