Spørsmål og svar - Reiseopplevelser

Spørsmål

Du er på reise, skriv en e-post til en person i familien din og fortell dem om hva du opplever.

You are traveling, write an email to a person in your family and tell them about what you are experiencing.

Norsk A1
Hei,
Hvordan har du det. Jeg håper alt er bra med deg. Det går bra med meg. Jeg har et spørsmål til deg. Vil du reise med meg til Thailand i sommer? Jeg dro dit for to år siden. Det var veldig hyggelig og jeg var veldig glad for å bli der.
Venter på svar.
Takk skal du ha.

Engelsk
Hi,
How are you. I hope everything is fine with you. I'm alright. I've got a question for you. Do you want to travel with me to Thailand this summer? I went there two years ago. It was very nice and I was very happy to stay there.
Waiting for answer.
Thank you

Norsk A2
kjære søster,
Jeg husker ferien min som jeg hadde i Thailand for 2 år siden. Å det var så hyggelig og koselig. Solen, havet, maten og de smilende menneskene! Det er frukttrær overalt! Det er det beste stedet på jorden! Det er paradis! Vil du kom med meg til Thailand etter at vi har fått vaksinene og situasjonen forbedres litt?

Engelsk
Dear sister,
I remember my vacation that I had in Thailand 2 years ago. Oh it was so nice and cozy. The sun, the sea, the food and the smiling people! There are fruit trees everywhere! It's the best place on earth! It's paradise! Will you come with me to Thailand after we have received the vaccines and the situation improves a bit?

Norsk B1
kjære søster
Hvordan går det med deg under nedstengning? Det er veldig kjedelig for meg. Jeg husker ferien min før pandemien, og jeg tror jeg vil dra dit når situasjonen blir litt bedre og alle er vaksinert. Kanskje om sommeren eller om vinteren. Kan vi gå i år? Jeg håper det. Det var et veldig hardt år i fjor. Men tror jeg at situasjonen blir bedre nå. 
Thailand er så vakkert. Strendene er lenge vakre og solen er varm og oransje om kvelden. Jeg satt på kanten og skrev 'Far' på sanden og så bølgene ta den bort. Det ga meg fred. Vi drakk kokosnøttvann. Og da det ble mørkt, gikk vi til en liten restaurant i nærheten og spiste en rolig middag på et bord utenfor og lyttet til bølgene. Det var den vakreste opplevelsen av havet jeg hadde.

Engelsk
Dear sister
How are you doing during shutdown? It's very boring for me. I remember my holiday before the pandemic, and I think I will go there when the situation gets a little better and everyone is vaccinated. Maybe in the summer or in the winter. Can we go this year? I hope so. It was a very hard year last year. But I think the situation is getting better now.
Thailand is so beautiful. The beaches are challenge beautiful and the sun is warm and orange in the evening. I sat on the edge and wrote 'Father' on the sand and watched the waves take it away. It gave me peace. We drank coconut water. And when it got dark, we went to a small restaurant nearby and ate a leisurely dinner at a table outside and listened to the waves. It was the most beautiful experience of the ocean I had.

Norsk B2
Norske Uttrykk

1. Å miste hodet.
 - Når situasjonen er så vanskelig at du ikke vet hva du skal tenke eller gjøre.
  - When the situation is so difficult that you do not know what to think or do.

2. Å bite det sure eplet.
 - Å akseptere en vanskelig situasjon og finne en løsning som kanskje er dårlig, men som vil hjelpe deg med å unngå et større problem.
  - To accept a difficult situation and find a solution that may be bad, but which will help you avoid a bigger problem.

Hei,
Hvordan takler du låsen? Jeg mister hodet. Det er veldig vanskelig å sitte hjemme og ikke ha noe å gjøre. Hvor mange ganger kan du gå på tur uten grunn.
Men vi må lære å akseptere at ting har forandret seg for alltid. Det er på tide å bite i det sure eplet.
Men jeg vil snakke med deg om fine ting. Husker du at vi hadde reist til Thailand for noen år siden? Når denne vaksinasjons prosessen er ferdig, vil jeg gjerne dra dit igjen. Vil du bli med meg? Selvfølgelig vil vi ta alle forholdsregler som munnbind, hansker, håndsprit og renslighet.
Vi kan ha en lang ferie. Bo i et vakkert feriested, stå opp sent på morgenen, gå lange turer på stranden og spis eksotisk thailandsk mat. Se thailandsk dans og kjøp tradisjonelle thailandske gaver som parfymerte oljer, såper, tørket frukt, silke og antikviteter. Se gamle templer og steder eller svøm i havet og sett deg i solen hele dagen.

Engelsk
Hi,
How do you handle the lockdown? I'm losing my head. It is very difficult to sit at home and have nothing to do. How many times can you go on a trip for no reason.
But we must learn to accept that things have changed forever. It's time to bite into the sour apple.
But I want to talk to you about nice things. Do you remember that we had traveled to Thailand a few years ago? When this vaccination process is complete, I would like to go there again. Want to join me? Of course we will take all precautions such as face masks, gloves, rubbing alcohol and cleanliness.
We can have a long vacation. Stay in a beautiful resort, get up late in the morning, go for long walks on the beach and eat exotic Thai food. Watch Thai dance and buy traditional Thai gifts such as perfumed oils, soaps, dried fruit, silk and antiques. See ancient temples and places or swim in the sea and sit in the sun all day.

Comments

  1. "Vil du kom med meg til Thailand" 1. Det er ikke mulig å kombinere verbene presens ("vil") og preteritum ("kom") i en verbfrase. Hvis du skulle ha brukt disse verbene, måtte du ha skrevet "vil" + "komme", altså presens futurum. 2. Vi bruker ikke uttrykke "komme med" på norsk. Vi sier "bli med". Dette er altså en språkbruksfeil.

    ReplyDelete
  2. "Hvordan takler du låsen?" The lockdown kan ikke oversettes til "låsen" på norsk. På norsk heter det "nedstengningen".

    "Husker du at vi hadde reist til Thailand for noen år siden?" Sammen med tidspreposisjonen "for ANTALL TID siden" bruker vi preteritum av verbet (reiste), ikke preteritum perfektum (hadde reist).

    ReplyDelete

Post a Comment

Mest Populær

Norskprøve 2, 3 muntlig og skriftlig spørsmål

Norskprøve 3

Svar for norske sporsmåler i muntlig eksamen.