Spørsmål og svar - Slektninger på besøk

 Spørsmål

Tenk deg at du skal skrive til noen slektninger som skal komme for å besøke deg. Hvordan vil du presentere stedet du bor for dem?

Imagine that you are going to write to some relatives who are coming to visit you. How would you present the place you live to them?

Svar A1 Norsk
Hei, 
jeg håper alt er bra med deg. Her er adressen min når du kommer hit.
Skøyen 0212, Oslo Norge.
Her er mobilen min - 98979695.
Ring meg når du kommer ut av flyplassen.
Hilsen
Asbjørn Andersen.

Svar A1 Engelsk
Hi,
I hope everything is fine with you. Here is my address when you come here.
Skøyen 0212, Oslo Norway.
Here is my mobile - 98979695.
Call me when you get out of the airport.
Regards
Asbjørn Andersen.

Svar A2 Norsk

Hei,

Jeg er glad at du besøker meg neste uke. Oslo er en veldig pen by. Vi kan gå en tur hver dag. Vi kan gå i skogen og byen. Vi kan gå til aker brygge og kontiki museet. Mange restauranter er stengt på grunn av korona viruset, men vi kan lage mat hjemme og gå på ski. 

Oslo opera huset er også stengt. Vi kunne sett en ballett ellers. Men vi kan lage en snømann i skogen. Vi kan på kjøpesentrene også, de har mange tilbud på alle varene etter jul. Husk de varme klærne og din munnbind!

Jeg venter på deg.

Hilsen

Asbjørn Andersen.


Svar A2 Engelsk

Hi,

I'm glad you're visiting me next week. Oslo is a very pretty city. We can go for a walk every day. We can walk in the woods and the city. We can go to the aker pier and the kontiki museum. Many restaurants are closed due to the coronavirus, but we can cook at home and go skiing.

The Oslo Opera House is also closed. We could have seen a ballet otherwise. But we can make a snowman in the woods. We can at the malls too, they have many offers on all the items after Christmas. Remember the warm clothes and your face mask!

I'm waiting for you.

Regards

Asbjørn Andersen.



Svar B1 Norsk
Hei Mamma og pappa, 
Jeg er så glad at du besøker meg. Selv om mange butikker er stengt for Korona virus, kan vi gå turer i skogen og ta en båttur fra Akerbryggen. Det er bedre å bo sammen med meg i stedet for å bo alene hvis de skal starte karantene på rødt nivå.
Det er kaldere og mer ensomt i Trondheim der du bor. Jeg jobber hjemmefra hele uken unntatt på tirsdager og fredager. Jeg går til jobben min for å sjekke inventar og kom tilbake hjemme. Her er adressen min nedenfor -

(skriv adressen her)
Ser frem til besøket ditt.
Hilsen
Asbjørn Andersen.


Svar B1 Engelsk
Hi Mom and Dad,
I'm so glad you're visiting me. Although many shops are closed to the Korona virus, we can go for walks in the forest and take a boat trip from Akerbryggen. It is better to live with me instead of living alone if they are to start quarantine at the red level.
It is colder and more lonely in Trondheim where you live. I work from home all week except on Tuesdays and Fridays. I go to my job to check inventory and come back home. Here is my address below -

(enter the address here)
Looking forward to your visit.
Regards
Asbjørn Andersen.

Svar B2 (Norske Uttrykk)
1. Å stå på egne bein. 
Å kunne tjene eller klare seg selv. 
To be able to earn or manage oneself.

2. hadde hendene fulle. 
Å være opptatt med jobb.
Being busy with work.

kjære kusine,
Det er veldig trist at du mistet jobben. Klesbutikken der du jobbet er stengt, og du har ingenting å gjøre før du finner en annen jobb. Du kan bo hos meg i Oslo for å finne en jobb her selv om dette stedet også har mindre arbeid. Vi kan dele leien vår, og da blir det lettere for oss begge. 
Jeg hadde også en fast jobb før, men det er en deltidsjobb nå, og jeg har ikke god økonomi. Hvis du blir hos meg, kan vi hjelpe hverandre å stå på egne bein. Du kan gå på sykkeltur hver dag og også holde deg i form.
Da vi var yngre, var vi veldig opptatt og hadde hendene fulle. Men nå kan vi bruke denne muligheten og få tilbringe litt kvalitetstid sammen.

Hilsen
Asbjørn Andersen.

Svar B2 Engelsk 
Dear cousin,
It's very sad that you lost your job. The clothing store where you worked is closed and you have nothing to do until you find another job. You can stay with me in Oslo to find a job here even though this place also has less work. We can share our rent, and then it will be easier for both of us.
I also had a permanent job before, but it's a part-time job now, and I do not have good finances. If you stay with me, we can help each other stand on their own two feet. You can go cycling every day and also stay in shape.
When we were younger, we were very busy and had our hands full. But now we can use this opportunity and spend some quality time together.

Regards
Asbjørn Andersen.

Comments

  1. Det heter ikke "på besøke". Det heter "på besøk".

    Koronavirus - dette er et sammensatt substantiv og må skrives som ett ord
    Aker og Kontiki er egennavn - de må skrives med stor bokstav

    ReplyDelete

Post a Comment

Mest Populær

Norskprøve 2, 3 muntlig og skriftlig spørsmål

Norskprøve 3

Svar for norske sporsmåler i muntlig eksamen.