Norsk oppgave.

Vi hadde en oppgave I klass. Vi fikk tre bilder der folk nyter vintersport og vi måtte skrive om dem. Dette oppgave kan hjelpe deg i Norskprøve skriftlig produksjon eksamen. Jeg skrevet dette, beklager meg hvis der er noen feil.

---------------------------------------------------------------------------------


Det er 3 vinter bildene på arket. Det første bildet har to personer som går på ski. Det andre bildet har tre personer som er på kjelke, neste bilde har også to som går på ski. Det er masse snø i fjelen. Sola skinner i alle bildene og det er fint vinter var. Vi kan gjøre mange aktiviteter i vinter for eksempel gå på ski og skøyter. Men vi må ta på oss vinter klær og spesiell tøy for å ski fordi det kan være veldig kaldt. Vinter i Oslo er veldig kaldt, temperaturen er mellom -10 til -20 grader. I nor Norge blir det mer kaldt. Sola skinner ikke så mye. I Oslo sol går ned mellom kl 3 og 4 og blir det natt. Vi har natt tid i nor Norge men i Oslo har vi lys.

Vi har ingen snø i India hvor jeg bor. Men vi har masse snø nærheten Himalaya Fjeller i nor India også i nor-øst India. Jeg så snø men ikke så mye. Når det snodde første gang for meg, var jeg overasket og visste ikke hva det var. Jeg trodde noen dårlig ting kommer fra noen fabrikk. Men så var det så morsomt når fant jeg ut at det var snø. Når det regner i India, er det masse bråk men når det snor her er det ingen lyd.

Jeg liker snø når det er fersk og hvit. Jeg tror at ingen liker sørpe og glatt skitten snø, da er det vott og vanskelig og gå på tur i byen og noen bruker brodd på skoen.

I bildene, de koser dem. De skiløype og hoppe i snø. Alle har varm klær, lue, hansker ullsokker og sko.

Mange leie hytta og gå ut på tur i skogen, vi også gjort det i fjor. Vi reiste til Finnskogen og bodde der for 3 dager. Det var en morsom opplevelse, vi gikk på hundeslede. Alle hundene bråkte mye og var spennet for å på tur. En hund som var slem til de andre hundene fikk ikke sjanse for tur, så han bjeffet, skriket og gråtet så mye. Han var veldig lei seg, stakkars han.  Jeg prøvde å klappe han men han hørte ingen. Alle av de andre hundene visste at han fikk straff. I kvelden, den eier til hunden tok han hjemme men klappet ikke ham, så blir den hunden rolig.

Jeg vil aldri glemme dette opplevelse og sa det historien til min niese. Hun ønsker å se på snø. Kanskje hun kan besøke meg en dag.


----------------------------------------------------------------
Dette ble rettet opp av læreren


Det er 3 tre vinter bildene vinterbilder på arket. Det første bildet har to personer som går på ski. Det andre bildet har tre personer som er på kjelke, neste bilde har også to som går på ski. Det er masse snø i fjelen fjellet. Sola skinner i alle bildene og det er fint vinter var vintervær. Vi kan gjøre mange aktiviteter i om vinteren, for eksempel å gå på ski og skøyter. Men vi må ta på oss vinter klær vinterklær og spesiell spesielt tøy for å gå på ski, fordi det kan være veldig kaldt. Vinteren i Oslo er veldig kaldt, temperaturen er mellom -10 til -20 grader. I nor Nord-Norge blir det mer kaldt enda kaldere. Sola skinner ikke så mye. I Oslo går solen går ned mellom kl. 15 og 16 3 og 4 og det blir det natt mørkt. Vi har natt tid mørketid i nor Nord-Norge, men i Oslo har vi lys (er det lyst midt på dagen).

Vi har ingen snø i India hvor jeg bor. , men Men vi har masse snø i nærheten Himalayafjellene Fjeller i nor  Nord-India og i nor-øst Nordøst-India. Jeg har sett snø, men ikke så mye. Når jeg så det snodde snø for første gang for meg, var jeg overrasket og visste ikke hva det var. Jeg trodde det var noe farlig som kom noen dårlig ting kommer fra noen en fabrikk. Men så var det så morsomt når jeg fant jeg ut at det var snø. Når det regner i India, er det masse bråk, men når det snor snør her er det ingen lyd.

Jeg liker snø når det den er fersk og hvit. Jeg tror at ingen liker sørpe og glatt, skitten snø, da er det vott vått og vanskelig og å gå på tur i byen og noen bruker brodder på skoene.

I Menneskene på bildene, de koser seg dem. De går på ski i skiløypene og hopper i snøen (hopper på ski). Alle har varme klær, lue, hansker, ullsokker og sko.

Mange leier (eier) hytta hytte og går ut på tur i skogen, vi gjorde også gjort det i fjor. Vi reiste til Finnskogen og bodde der for i tre 3 dager. Det var en morsom opplevelse, vi gikk på kjørte med hundeslede. Alle hundene bråkte mye og var spente på å dra spennet for å på tur. En hund, som var slem til mot de andre hundene, fikk ikke sjanse for være med på tur, så han (den) bjeffet, skriket skrek og gråtet mye. Han var veldig lei seg, stakkars han.  Jeg prøvde å klappe han, men han hørte ingen ikke på noen. Alle av de andre hundene visste at han fikk straff. I Om kvelden, den tok eieren til hunden tok han hjemme , men han klappet den ikke ham, så blir ble den hunden rolig.

Jeg vil aldri glemme dette denne opplevelsen og sa fortalte det historien til min niese. Hun ønsker å se snø. Kanskje hun kan besøke meg en dag.

Takk


 

Comments

  1. hei du
    Jeg har lest den oppgaven men har funnet mange feilene.

    ReplyDelete
  2. Tusen hjertelig takk

    ReplyDelete

Post a Comment

Mest Populær

Norskprøve 2, 3 muntlig og skriftlig spørsmål

Norskprøve 3

Svar for norske sporsmåler i muntlig eksamen.