Norsk A1-A2 (Nest-Neste-Nesten)

Nest

Det betyr andreplass i en gruppe.

Second

That means second place in a group.

Eksempel

Det høyeste fjellet i verden er Everest. Det nest høyeste er K2-fjellet.

Det raskeste dyret på jorden er geparden. Det nest raskeste er en type hjort.

Det minste landet i verden er Vatikanstaten. Den nest minste er Monaco.

Det største landet i verden er Russland. Den nest største er Kina.

The highest mountain in the world is Everest, the second highest is the K2 mountain

The fastest animal on earth is the cheetah, the second fastest is a type of deer.

The smallest country in the world is Vatican City. The second smallest is Monaco.

The largest country in the world is Russia. The second largest is China


Neste

Det betyr - Det som kommer etterpå.

Next

It means- That which comes after.

Eksempel

Denne stasjonen er Jernbanetorget, neste stasjon er Nationaltheatret

Jeg skal gi A2 nivå eksamen, neste nivå er B1.

Det mest befolkede landet i verden er Kina, neste er India!

Det er min tur, neste er din tur.

This station is Jernbanetorget, the next station is Nationaltheatret.

I will give the A2 level exam, the next level is B1.

The most populated country in the world is China, next is India!

It's my turn, next is your turn.


Nesten

Det betyr - ikke så akkurat eller ikke helt.

Almost

It means not so exact or complete.

Eksempel

Han var veldig trist. Han gråt nesten.

Jeg er nesten mett, men jeg kan spise en skive til.

Jeg fikk nesten fast jobb, jeg jobber der deltid nå.

Det er høst nå, nesten vinter.

He was very sad. He almost cried.

I'm almost full, but I can eat another slice.

I almost got a permanent job, I work there part-time now.

It is autumn now, almost winter.

-----------

Oppgaver

  1. Han har brukt opp ………. alle pengene.
  2. Hva heter den ………. største byen i Sverige?
  3. Jeg skal gå av bussen på ………. holdeplass.
  4. Hva heter den ………. yngste broren din?
  5. Hvem er den ………. på lista?
  6. Jeg er ………. fem år gammel.
  7. Vi skal kanskje reise til Egypt ………. år.
  8. Jeg har fødselsdag den ………. siste dagen i mars.
  9. Kan du ikke besøke meg ………. gang du kommer til Norge?
  10. Han er ………. yngst i klassen.
  11. eg har det fryktelig travelt de ………. ukene.
  12. Vi må låne ………. to millioner for å kjøpe den leiligheten.
  13. Pizza er det best jeg vet, ………. etter kebab.
  14. Hva skal du gjøre ………. studieår?
  15. Jeg har ………. ingen venner.
  16. De måtte vente på flyplassen i ………. fem timer.
  17. Den ………. eldste broren hennes heter Amir.
  18. ………. morgen våknet han med veldig dårlig samvittighet.
  19. Hva blir ditt ………. prosjekt?
  20. Jeg kom på ………. siste plass i skirennet.
                      Svar
                      1. Han har brukt opp nesten alle pengene.
                      2. Hva heter den nest største byen i Sverige?
                      3. Jeg skal gå av bussen på neste holdeplass.
                      4. Hva heter den nest yngste broren din?
                      5. Hvem er den neste på lista?
                      6. Jeg er nesten fem år gammel.
                      7. Vi skal kanskje reise til Egypt neste år.
                      8. Jeg har fødselsdag den nest siste dagen i mars.
                      9. Kan du ikke besøke meg neste gang du kommer til norge?
                      10. Han er nest yngst i klassen.
                      11. Jeg har det fryktelig travelt de neste ukene.
                      12. Vi må låne nesten to millioner for å kjøpe den leiligheten.
                      13. Pizza er det best jeg vet, nest etter kebab.
                      14. Hva skal du gjøre neste studieår?
                      15. Jeg har nesten ingen venner.
                      16. De måtte vente på flyplassen i nest fem timer.
                      17. Den nest eldste broren hennes heter Amir.
                      18. Neste morgen våknet han med veldig dårlig samvittighet.
                      19. Hva blir ditt neste prosjekt?
                      20. Jeg kom på nest siste plass i skirennet.

                                                          Comments

                                                          Mest Populær

                                                          Norskprøve 2, 3 muntlig og skriftlig spørsmål

                                                          Norskprøve 3

                                                          Svar for norske sporsmåler i muntlig eksamen.